مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11082220210723The Legal Competence of the Supreme Council of National Security in Economic Security with Emphasis on National Securityحدود صلاحیت قانونی شورایعالی امنیتملی در امنیت اقتصادی، با تأکید بر امنیت ملی11824830810.22034/lth.2021.248308FAحسین باقری زرین قبائیدکترای تخصصی حقوق عمومی، ایران.Journal Article20210404Nowadays economic security, as one of the dimensions of national security, enjoys great importance, so that the effects of having economic power are considered in line with the military power. Therefore, special attention to economic security is necessary and this kind of security can be brought up in both normal and national levels which the latter is related to the national security category. In the Iran constitution, the Supreme National Security Council, as the supreme authority of decision making is considered as one of the most important pillars of decision making. In this regard, the understanding the limits of the Supreme National Security Council competence in the field of economic security is subject to this research.<br />The research method is library-based and descriptive-analytical.<br />The results indicate the special position of the Supreme National Security Council in the adoption of economic security decisions from the perspective of national security. It is not possible to violate or suspend economic principles enshrined in the constitution, but the Supreme National Security Council’s approvals are considered more important than the normal laws and parliament does not have the possibility of violating, amending or stopping its approvals.امروزه امنیت اقتصادی، بهعنوان یکی از ابعاد تشکیلدهندۀ امنیت ملی، از اهمیت بسزایی برخوردار است، بهنحویکه اثر بهرهمندی از قدرت اقتصادی، همتراز با قدرت نظامی است و حتی تجهیز و افزایش قدرت نظامی نیز مستلزم افزایش قدرت اقتصادی است. بنابراین توجهی ویژه به مقولۀ امنیت اقتصادی لازم است و این نوع از امنیت، خود، در دو سطح عادی و ملی قابلطرح است و سطح ملی آن با مقولۀ امنیت ملی مرتبط است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بهترتیب مقام رهبری (با توجه به دارا بودنِ جایگاه ولایت مطلقۀ امر و سایر وظایف و اختیارات قانونی مقرر) و شورای عالی امنیت ملی (بهعنوان بالاترین مرجع جمعیِ اتخاذ تصمیم در این زمینه) مهمترین ارکان تصمیمساز و اثرگذار در این رابطه هستند. با توجه به این موضوع، شناخت حدود صلاحیتهای قانونی شورای عالی امنیت ملی در زمینۀ امنیت اقتصادی، موضوع این تحقیق قرار میگیرد. این تحقیق بهصورت کتابخانهای و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شدهاست. نتایج حاصل از این تحقیق علاوهبر اشاره به وجود برخی از ابهامات و چالشها در تشخیص حدود صلاحیتها، بیانگرِ جایگاه ویژۀ شورای عالی امنیت ملی در اتخاذ تصمیمهای مربوط به امنیت اقتصادی، از دیدگاه امنیت ملی است و هرچند این شورا امکان نقض یا متوقف کردنِ اصولِ اقتصادیِ مندرج در قانوناساسی را ندارد، لیکن مصوبات آن بالاتر از قوانین عادی محسوب میشوند و مجلس شورای اسلامی امکان نقض، اصلاح یا متوقف کردنِ مصوبات شورای عالی امنیت ملی را ندارد.مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11082220210622National and International Criminological Solutions in Reducing Criminal Situations against Female victims.راهکارهای جرم شناختی ملی و بین المللی در کاهش موقعیت های جرم زا در قبال بزه دیدگی زنان193124829310.22034/lth.2021.248293FAشهلا گل پروردانشجوی دکتری حقوق کیفری، گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد آیتا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.محمد نبی پوراستادیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شمال (آمل)، آمل، ایران.حسن حاجی تباراستادیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.Journal Article20210410Issue: The rise of crime and violence against women and girls around the world has attracted the attention and sensitivity of governments and international organizations. Policymakers and decision-makers at the macro level can play a major role in preventing violence against women and eliminating criminals. Opening a landline for 24-hour access to women victims of violence, increasing the presence of social workers in police stations, increasing social emergency powers are measures that can be effective in reducing violence and crime against women.<br />Research Method: The contents of this research are through the study of existing books (library method) that have been collected in this field and also the descriptive-analytical research method.<br />Findings: Increasing the rate of violence against women due to its negative and lasting effects on the psyche of abused women and also the important and key role of women in the family and society, the need to use measures and supportive measures against women.<br />Results: Based on the criminological and victimological findings, the adoption of criminal preventive measures will reduce violence against women. Efforts to reduce criminal opportunities and eliminate favorable conditions for crime will be effective along with the reform of social, economic and cultural structures. وقوق جرم و خشونت برعلیه زنان و دختران در سراسر دنیا، توجه و حساسیت دولتها و سازمانهای بینالمللی را به خود معطوف داشتهاست. سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان در سطوح کلان میتوانند نقش بزرگی در زمینة جلوگیری از بزه دیدگی و خشونت علیه زنان و از بین بردن عوامل جرمزا ایفا کنند. افتتاح خط تلفن ثابت برای دسترسی شبانهروزی زنان خشونتدیده، افزایش حضور مددکاران اجتماعی در کلانتریها، به کارگیری افسران زن متخصص در نیروهای پلیس و افزایش اختیارات اورژانس اجتماعی از جمله اقداماتی هستند که میتوانند در کاهش خشونت و وقوع جرم علیه زنان در سطح ملی و بین المللی مؤثر باشند. مطالب این تحقیق از طریق مطالعه کتابهای موجود (روش کتابخانهای) که در این زمینه جمعآوری شده است و همچنین روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی میباشد.<br /> افزایش میزان خشونت علیه زنان با توجه به آثار سوء و ماندگار آن بر روح و روان زنان خشونتدیده و همچنین نقش مهم و کلیدی زنان در خانواده و جامعه، ضرورت بهکارگیری تدابیر و اقدامات حمایتی را از زنان بیان میکند.<br />بر اساس یافتههای جرمشناختی و بزهدیدهشناختی، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه باعث کاهش خشونت علیه زنان میشود. تلاش برای کاهش فرصتهای مجرمانه و حذف وضعیتهای مساعد ارتکاب جرم، در کنار اصلاح ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر خواهد بود.مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11082220210622Feasibility Study of the Intervention of the Prosecutor's Office in the Jurisdiction of the Criminal Court in Relation to Crimes against Chastity in the Light of Advisory Theory No. 2462/93/7 of the Legal Department of the Judiciaryامکان سنجی مداخله دادسرا در صلاحیت دادگاه کیفری نسبت به جرایم منافی عفت در پرتو نظریه مشورتی شماره ۲۴۶۲/۹۳/۷ اداره حقوقی قوه قضائیه334324830910.22034/lth.2021.248309FAعلیرضا زارعیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده پیشگیری از جرم و اصلاح و تربیت،دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران.0000-0002-7976-1085Journal Article20210413The description of authoritarianism in the laws governing the jurisdiction of criminal courts is a guarantee for the exercise of state sovereignty in various legislative, legal, judicial and executive fields.As a result, compliance with jurisdiction laws is very important and should be considered by various bodies, especially the courts.However, the existence of certain special and exceptional conditions leads to a violation of the rules of jurisdiction of criminal courts, which are exceptions to jurisdiction. It should also be noted that exceptions to jurisdiction have been accepted by the legislature.However, the advisory theory of the Legal Department of the Judiciary, No. 2462/93/7, introduces another exception for deviating from the rules of jurisdiction, which has no legal basis.The theory says that the prosecutor's office can intervene in crimes against chastity that have been delegated to the court.Consequently, in order to prevent the disappearance of the effects of the crimes subject to Article 102 of the Code of Criminal Procedure, the prosecutor's office can intervene in the jurisdiction of the criminal court. Therefore, in case of fulfilling some conditions, such as the necessity and urgency for the intervention of the prosecutor's office and also the absence of a judge on duty in the court, in order to issue the necessary orders, the prosecutor's office can intervene.وجود وصف مهم و اساسیِ آمره بودن در قواعد حاکم بر صلاحیت، تضمینی برای اِعمالِ صحیحِ حاکمیتِ دولت در معنای عام و همچنین برقراری عدالت در عرصههای مختلف تقنینی، قانونی، قضایی و اجرایی است. به همین دلیل، رعایت قوانینِ ناظر بر اجرای صحیحِ قواعدِ صلاحیتْ امری است مهم که میبایست مورد توجه دستگاههای مختلف، از جمله محاکم قضایی، قرار گیرد. این در حالی است که وجود برخی شرایط خاص و استثنایی سببِ نقضِ قواعدِ صلاحیتِ محاکمِ کیفری میشود، که به آن «استثنائات صلاحیت» گفته میشود. در این میان، نظریۀ مشورتی ادارۀ حقوقی قوۀ قضائیه، به شمارۀ ۲۴۶۲/۹۳/۷، حکایتکنندۀ استثنائی دیگر برای عدول از قواعد صلاحیت است که فاقد مبنای قانونی میباشد و بهموجب آن، امکان مداخلۀ نهاد دادستانی یا دادسرا نسبتبه جرائم منافی عفتی که بهموجب قانون، صلاحیت رسیدگی به آنها در اختیار دادگاههای کیفری قرار گرفتهاست فراهم میگردد بر این اساس، با هدف جلوگیری از امحای آثار جرم در جرائم موضوع مادۀ ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری و با توجه به مفاسد و مصالح آن، امکان دخالت در صلاحیت دادگاه توسط دادسرا، آنهم به قدر متیقن و کافی، وجود دارد. بنابراین درصورت احراز برخی شروط، مانند وجود ضرورت و فوریت برای اقدام مداخلهجویانۀ دادسرا و همچنین نبودِ قاضیِ کشیک در دادگاه جهت صدور دستور لازم، میتوان جواز مداخلۀ دادسرا در صلاحیت دادگاه کیفری، نسبتبه جرائم منافی عفت را مورد پذیرش قرار داد.مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11082220210622Necessity of Writing the Bill of Housing Sale by a Lawyer and Notary Public in order to Prevent Actions for the Object of Saleلزوم نگارش مبایعهنامه املاک توسط وکیل دادگستری و سردفتر اسناد رسمی به جهت پیشگیری از دعاوی ملکی455824831010.22034/lth.2021.248310FAحسن خسرویدانشیار، حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.Journal Article20200421One of the most important lawsuits is actions for the object of sale, which is caused by the lack of proper regulation of the contract of sale by housing consultants, and can be reduced by taking preventive measures. Unfortunately, the legislature has provided the ground for violating the rights of citizens and increasing the number of cases by enacting ineffective laws without regard to the harmful effects of the writing of the bill of sale by persons without legal knowledge. Therefore, the main question of the research is to what extent does the preparation of the contract of sale and its correct writing by legal experts prevent the occurrence of disputes? With a descriptive-analytical approach, the paper seeks to provide effective strategies for preventing property disputes by requiring the parties to refer to legal experts to write bill of sale. The results of the research show that many cases are caused by non-observance of legal rules, and if the writing of sale contract is done by legal experts, it will prevent or reduce these lawsuits. According to commercial law, housing consultants have only the role of mediator and do not have the authority to write a bill of sale.یکی از دعاوی مهمْ دعاوی ملکیِ ناشی از عدم تنظیم صحیح عقد بیع، بهدست افراد عادی و مشاوران املاک است که با اتخاذ تدابیر بازدارنده، میتوان از حجم پروندهها در این حوزه کاست. متأسفانه قانونگذار با وضع قوانین ناکارآمد و بدون توجه به آثارِ زیانبارِ تنظیمِ مبایعهنامه توسط افراد فاقد دانش حقوقی، زمینۀ نقض حقوق شهروندان و افزایش آمار دعاوی ملکی را فراهم کردهاست. لذا پرسش اساسیِ این پژوهش این است که تنظیم عقد بیع و نگارش صحیح مبایعه توسط کارشناسان حقوقی، تا چه حدی از بروز اختلافات ملکی پیشگیری میکند؟ با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی، این مقاله برای پیشگیری از وقوع دعاوی و اختلافات ملکی، در پی ارائۀ راهبردهای کارآمدی است که ازطریق الزام طرفینِ عقد بیع به مراجعه به کارشناسان حقوقی (نظیر وکلا و سردفتران اسناد رسمی)، بهمنظور نگارش مبایعهنامه انجام میپذیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد بسیاری از دعاوی ملکیْ ناشی از عدم رعایت اصول و قواعد حقوقی هستند و چنانچه نگارش مبایعهنامه بهدستِ افرادِ متخصصِ حقوقی صورت گیرد، دانش حقوقی و قضایی آنان باعث پیشگیری از این دعاوی یا کاهش آنها میشود و مشاورانِ مسکن نیز، مطابق با قوانین تجارت، صرفاً نقش واسطهگری و دلالی دارند و صلاحیت نگارش مبایعهنامه را ندارند.مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11082220210622Civil Liability of the Market Maker in Order to Market the Securitiesمسؤولیت مدنی بازارگردان در راستای انجام بازارگردانی اوراق بهادار597324830610.22034/lth.2021.248306FAنیما علیجان نژاددانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.حمید ابهریاستاد، گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران.Journal Article20210427As a securities market participant, the market maker can play an important role in controlling the market and its liquidity. The obligations and duties of this person in order to conduct marketing are basically possible and imaginable against three categories of persons: against the stock exchange, against the investor (the party to the marketing financing contract) and against the shareholders and investors in the shares subject to marketing. Liability of the market maker to any of the latter requires consideration of the type of legal relationship between them; Accordingly, if the existence of a contract between the market operator and any of these persons is established, the market manager's liability is subject to the terms of the contractual liability; Otherwise, the claimant must prove the terms and conditions of non-contractual civil liability in order to be compensated. Also, in a contractual relationship, the market maker must consider the positive aspect of the case and hold him liable for damages, given that his obligations are in the category of liability by or commitment to the result.بازارگردان، بهعنوان یکی از فعالان بازار اوراق بهادار، میتواند نقش بسزایی در کنترل بازار و نقدشوندگیِ آن داشته باشد. تعهدات و تکالیف این شخص در راستای انجام بازارگردانی، اصولاً دربرابر سه دسته از اشخاصْ ممکن و متصور است: دربرابر بورس، دربرابر سرمایهگذار (طرفِ قراردادِ تأمینِ مالیِ بازارگردانی) و دربرابر سهامداران و سرمایهگذاران در سهام موضوع بازارگردانی. احراز مسئولیت بازارگردان دربرابر هریک از اشخاص اخیرالذکر، مستلزم بررسی نوع رابطۀ حقوقی میان آنهاست. بر این اساس، چنانچه وجود قرارداد میان بازارگردان و هریک از این اشخاص محرز شود، مسئولیت بازارگردانْ تابع شرایط مسئولیت قراردادی است. در غیر این صورت، مدعیِ ورودِ زیان باید شرایط و ارکان مسئولیت مدنی غیرقراردادی را اثبات کند تا خسارت او جبران شود. همچنین در رابطۀ قراردادیِ بازارگردان باید با لحاظ اینکه تعهداتش در زمرۀ تعهد به وسیله است یا تعهد به نتیجه، جنبۀ اثباتی قضیه را بررسی کرد و او را مسئول جبران خسارت قلمداد نمود.مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11082220210622Relation between Nafy-e-Sabil (Denial of Rule of Infidels) Rule and International Jus Cognes Ruleرابطه قاعده نفی سبیل با قاعده آمره بین المللی758624830710.22034/lth.2021.248307FAعلیرضا ابراهیمیاستادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، قم، ایران.Journal Article20210503Abstract <br />The rule of Nafy-e-Sabil is derived from the 141th verse of Nesa chapter indicating " god does not allow infidels to govern Muslims ". This study has aimed to respond this question:" if there is a conflict between Nafy-e-Sabil and jus cognes which one has precedence over another? " international jus cognes indicates the consensus of countries in extend to which it cannot be changed and jus cognes just is changeable by that generalities. if the international jus cognes is derived from divine book and tradition and corresponds with religious principles, it is not in compatible with Nafy-e-Sabil. But if the principle of jus cognes only includes the common law of wise people and scholars or consensus of countries, its provisions may be incompatible with Nafy-e-Sabil. The probabilities of entering or governing, and allocating between these two rules have been investigated and the precedence of Nafy-e-Sabil over jus cognes has been emphasized by Islamic country. <br />Keywords: Nafy-e-Sabil (denial of rule of infidels), international jus cognes, Islamic rights, governance, entrance.قاعدۀ نفی سبیل از ذیل آیۀ 141 سورۀ نساء مستفاد میگردد: «وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و هیچ گاه برای کافران نسبتبه اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد بود.» مسئلۀ این تحقیق آن است که درصورت تعارض میان قاعدۀ نفی سبیل و قاعدۀ آمرۀ بینالمللی، کدام یک مقدم است؟ قاعدۀ آمرۀ بینالمللیِ مبیّنِ توافقِ جمعیِ کشورها در حدی است که غیرقابلتغییر است و تنها با قاعدۀ آمرۀ بینالمللیای با همان «عمومیت» و «کلیت» میتوان آن را تغییر داد. در صورتی که قاعدۀ آمرۀ بینالمللی منبعث از کتاب و سنت و منطبق یا هماهنگ با مبانی شرعی و دینی باشد، تنافیای با قاعدۀ نفی سبیل ندارد، اما در صورتی که مبنای قاعدۀ آمره تنها عرف عقلا یا توافقِ جمعیِ کشورها باشد، ممکن است مفاد آن با نفی سبیل در تضاد قرار گیرد. در این پژوهش، احتمالات ورود، حکومت، تخصیص یا تخصص میان قاعدۀ نفی سبیل با قاعدۀ آمرۀ بینالمللی مورد بررسی قرار گرفتهاند و تقدمِ قاعدۀ نفی سبیل بر قاعدۀ آمرۀ بینالمللی، در هر صورت، از منظر کشور اسلامی، مورد تأکید قرار گرفتهاست.