مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11081320201221The Essence of Impartiality of Prosecutor in Iranian Judicial System; with Emphasis on Turkish Judicial Systemضرورتسنجی پیشبینی اصل بیطرفی دادستان در نظام دادرسی ایران؛ با تأکید بر نظام دادرسی ترکیه114242068FAزهرا انظاریدورباشگروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه، مراغه، ایران.فاطمه احدیاستادیار، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه، مراغه، ایران.0000-0003-1247-2729Journal Article20200929This role has been highlighted in such a way that the issue of observing the defendant's defense rights, including declaring reasons in his favor and preventing the presentation of corrupt reasons against him by the prosecutor, has been considered insignificant. In Turkish law, the Budapest principles of the past have been accepted, and this issue was adopted in 2005 after the sixth sessions of the conference of European prosecutors, organized by the council of Europe in cooperation with the Hungarian prosecutor, and these points were adopted in those principles. The prosecutor performs his or her duties fairly, impartially, coherently and expeditiously, and also seeks to strike affair balance between personal interests and rights and the public interests. In Iranian law, he should not refuse to present arguments in favor of the accused and prevent corrupt arguments against him. This duty of the prosecutor, although not explicitly mentioned in Iranian law, arises on the hand from the duty of the prosecutor to be neutral with respect to the reasons for the accused, and on the other hand, from the duty of the prosecutor to protect the law. As article 49 of the law on the principles of the judiciary, adapted in 1307, stated about the prosecutor (the public prosecutor). Public prosecutors are officials who work for public rights and oversee the implementation of laws in accordance with legal regulations, the research method is library.دادستان در نظام دادرسی ایران و ترکیه متصدی دعوای عمومی بهمنظور حمایت از حقوق جامعه و بزهدیده است. این نقش بهگونهای برجسته شده است که موضوع رعایت حقوق دفاعی متهم، ازجمله در اعلان دلایل به نفع او و جلوگیری از طرح دلایل فاسد علیه وی توسط دادستان، ناچیز تلقی شده است. در حقوق ترکیه اصول بوداپست مورد قبول واقع شده است و این موضوع در سال 2005 پس از جلسة ششم کنفرانس، توسط دادستانهای اروپا که از طرف شورای اروپا و با همکاری دادستان مجارستان ترتیب داده شده به تصویب رسیده است. دادستان وظایف خود را بهصورت عادلانه، بیطرفانه، منسجم و با سرعت انجام میدهد، و همچنین سعی دارند تا تعادلی عادلانه بین منافع و حقوق شخصی با منافع عموم برقرار کنند. در حقوق ایران باید در ارائة دلایل به نفع متهم و جلوگیری از دلایل فاسد علیه او خودداری نکنند. این وظیفة دادستان اگرچه در قوانین ایران بهطور صریح ذکر نشده است، از یک طرف از وظیفة بیطرفی دادستان نسبت به دلایل راجعبه متهم و از طرف دیگر از وظیفة حفاظت از قوانین توسط دادستان ناشی میشود. همچنان که در مادة 49 قانون اصول تشکیلات دادگستری مصوب 1307 در مورد دادستان (مدعیالعموم) بیان میدارد: «مدعیان عمومی، صاحبمنصبانی هستند که برای حقوق عامه و نظارت در اجرای قوانین موافق مقررات قانونی انجام وظیفه میکنند.» روش تحقیق بهصورت کتابخانهای است.https://www.lthjournal.ir/article_242068_7eea51446cd84d3b2df31f9812392e4e.pdfمرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11081320201221Authorities and Duties of the Police in Confrontation with the Crimes Against Chastity as Manifested Iran’s New Regulationاختیارات و وظایف پلیس در برخورد با جرائم منافی عفت در جلوة قوانین جدید ایران1730242110FAسارا رستمیگروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-0672-3616مهری توتونچیانگروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20201009It is with the perpetration of a crime that the criminal should be normally exposed to suing, trial and punishment. In most of the criminal files, the actions by the police, as the executive officers of the justice department and the substructure of the formation of the criminal files, and, on the other hand, the disciplinary force, as one of the pillars of the judicial body, play a prominent role in the formation of fair trial. It is necessary for the legislative officials to exactly elaborate the duties and authorities of the police as the justice department’s executive officers, especially, in regard of the crimes against chastity that have to be taken into account with special sensitivity and delicacy for Islam rules that these crimes should not be performed at all. Based on the regulations of the criminal trial procedures and article 28 thereof, the general duty of the police as the justice department’s executive officers that work under the teachings and supervision of the judicial authority and that of the disciplinary force in the tangible crimes or in cases that there is a private plaintiff and/or when the forcible crimes against chastity and/or organized crimes are perpetrated is only limited to the preservation of the traces and proofs of the crime and prevention of the culprit’s escape and hiding and this limitation has become more intensified and more sensitive in the intangible crimes in such a way that the disciplinary force has no right to get involved in the investigation of such crimes that are perpetrated intangibly and in hidden places and such an authority has been granted to the penal courts and within the framework of the legal regulations. Based on article 44 of the law on penal trial procedures, the justice department’s executive officers announce the crime’s occurrence upon being informed thereof to the judicial authorities and they have no right to engage in such cases and such a prohibition of intervention in regard of the crimes against chastity has been due to Islam’s policy of hiding the offenses hence justifiable in the same line. The present article uses critical analysis method to study these principles and their exceptions.با ارتکاب جرم قاعدتاً مجرم باید در معرض تعقیب، محاکمه و مجازات قرار گیرد. در اغلب پروندههای کیفری اقدامات پلیس بهعنوان ضابط دادگستری اساس و زیربنای تشکیل پروندة کیفری و از طرفی نیروی انتظامی بهعنوان یکی از ارکان بدنة قضائی نقش برجستهای در شکلگیری دادرسی عادلانه دارد. ضروری است وظایف و اختیارات پلیس بهعنوان ضابطان دادگستری دقیقاً ازسوی مراجع قانونگذاری تبیین شود، بالاخص در جرائم منافی عفت که بنای اسلام بر پوشاندن آن است باید با حساسیت و ظرافت خاصی مدنظر قرار گیرد. براساس مقررات آئین دادرسی کیفری و مادة 28 از آن وظایف کلی پلیس که بهعنوان ضابط و تحت تعلیمات مقام قضائی و زیر نظر وی عمل میکند که در این زمینه وظیفة نیروی انتظامی و در جرائم مشهود یا در مواردی که دارای شاکی خصوصی است و یا ارتکاب جرائم منافی عفت به عنف و یا سازمانیافته واقع میشوند فقط محدود به حفظ آثار و دلایل جرم و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم است که این محدودیت با شدت و حساسیت بیشتری در جرائم غیرمشهود نقش به خود گرفته، بهنحوی که نیروی انتظامی حق هیچ دخالتی در این جرائم را که بهصورت غیرمشهود و در خفا ارتکاب مییابند را نداشته و چنین اختیاری فقط به محاکم کیفری و در چهارچوب مقررات قانونی واگذارشده است. براساس مادة 44 از قانون آئین دارسی کیفری ضابطان دادگستری بهمحض اطلاع از وقوع جرم مراتب را برای کسب تکلیف به مقام قضائی اعلام میکنند و خود هیچ اختیاری در این زمینه ندارند که این ممنوعیت مداخله در جرائم منافی عفت بهدلیل سیاست بزهپوشی اسلام و در راستای آن توجیهپذیر است. این مقاله با تحلیل انتقادی به مطالعة این اصول و استثناهای آنها میپردازد.https://www.lthjournal.ir/article_242110_c18d9c1ca0fec8f02cfc224828339eed.pdfمرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11081320201221Conflict of Interest and Lack of Transparency as Corruption in the Health Systemتعارض منافع و عدم شفافیت به مثابه فساد در نظام سلامت3139242113FAکورش دل پسندگروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.0000-0001-6842-3374شریف ترکمن نژادمدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.محمد نوریانمرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200829Every day, all over the world, some people suffer and die due to corruption in the health sector. Corruption in the health system affects the access of vulnerable groups (who do not have sufficient knowledge and financial resources) to health care and vital and essential medicines, which can be from the highest to the lowest level. Its main effect can be to reduce the impact of health care on patients. Corruption affects health policy and spending priorities and can have a direct negative impact on the availability and quality of patient care and endanger the health of people in the community.هر روز، در سراسر جهان، عدهای از مردم بهدلیل فساد در بخش سلامت و درمان رنج میبرند و میمیرند. فساد در نظام سلامت، دسترسی گروههای آسیبپذیر (که دانش و منابع مالی کافی ندارند) به مراقبتهای سلامت و داروهای حیاتی و اساسی تأثیر میگذارد که این تأثیر میتواند از بالاترین سطح تا پائینترین سطح باشد. عمدهترین اثر آن میتواند کاهش تأثیر مراقبتهای سلامت برای بیماران باشد. فساد بر سیاست سلامت و اولویت هزینهها تأثیر میگذارد و میتواند تأثیر منفی مستقیم روی دسترسی و کیفیت مراقبت بیمار داشته باشد و سبب میشود که سلامت افراد جامعه به خطر بیفتد. شناسایی فساد و تعارض منافع احتمالی در نظام سلامت میتواند نقش پیشگیرانة مؤثری داشته باشد. نظام سلامت نیز یکی از مهمترین بخشهایی است که باید از فساد ریشهکن شود.https://www.lthjournal.ir/article_242113_ef96a26e742955344f8f7401ccf5b97b.pdfمرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11081320201221Active Prevention of Occupational Criminal Behaviour of Judges; Challenges for Implementation and Their Solutionsپیشگیری کنشی از رفتارهای مجرمانه شغلی قضات، چالشهای اجرائی و راهکارهای آن4157242117FAامیر لطف اله پیرنیاکانحقوق جزا و جرمشناسی، قاضی دادگستری، تهران، ایران.0000-0002-7944-5314Journal Article20201016In all political systems, the judiciary plays an important role as it has numerous powers and responsibilities such as implementing justice in the society. The expectation of the society from the judiciary is that not only its members do not commit any intentional crime, but also they do not commit any wrongdoing as a whole. So in delivering this demand, the judges must obey the law as a way of following the huge responsibility that has been placed on their shoulders, as the failure to follow key principles such as the law and custom accepted by the society will result in dire consequences for them e.g. a crime or a disciplinary offence. To understand what constitute as an act which falls outside the norms accepted for a reasonable judge, different factors such as economical, educational, personal etc must be considered as a way of moving towards eradicating them. To do so, instead of finding solutions after a misconduct has been committed, by applying amendments to the existing law, the system can prevent such actions from taking place in the first place. The mentioned strategy is known as non-criminal prevention or active prevention, which will be discussed in this article, giving recommendation as to how to deal with the existing barriers.دستگاه قضایی در تمامی نظامات سیاسی و حکومتی از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا آئینهی تمام نمای اجرای عدالت محسوب میگردد. انتظار هر جامعه از سیستم قضائی خود این است که نه تنها قضات مرتکب جرم و یا تخلف عمدی نگردند بلکه قصوری نیز از ناحیه ایشان به وقوع نپیوندد. قضات بیش از همگان میبایست پایبند به قانون بوده و نسبت به وظیفهی خطیری که بر عهده ایشان گذاشته شده است، متعهد باشند. عدم تقید برخی قضات نسبت به ارزشهای اجتماعی مخاطراتی را برای ایشان به دنبال دارد. بدین معنا که رفتار خارج از اصول آنان میتواند منجر به فعل مجرمانه و یا تخلف انتظامی شود. در تعیین اینکه چه عواملی سبب میگردد تا رفتار حرفهای یک قاضی خارج از چارچوب تعیین شده قرار گیرد میبایست مجموعه عوامل مالی، آموزشی و تربیتی، شخصیتی و دیگر عوامل مؤثر را مد نظر قرار داد و در جهت پیشگیری از آنها بهره جست. بدین ترتیب که در عوض چاره اندیشی پس از وقوع یک عمل مجرمانه، با اِعمال اصلاحاتی در مجموعه قوانین و نیز در ساختار سازمانیِ نهاد قضائی کشور، قبل از وقوع بزه و تخلف احتمالی، از بروز آن پیشگیری نمود. این عمل تحت عنوان پیشگیری غیرکیفری و یا کنشی شناخته میشود و مقالهی حاضر در صدد بررسی آن و همچنین بیان موانع موجود در رسیدن به این هدف و ارائهی راههای پیشنهادی برای برون رفت از آن است.https://www.lthjournal.ir/article_242117_be09fead7e45434a14067353874c699f.pdfمرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11081320201221The Mature of Undue Debt Caused by Negotiable Instrumentحلول دین مؤجّل ناشی از سند تجاری5969242118FAاحمد اسفندیاریگروه حقوق خصوصی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0002-6146-1113Journal Article20201027As a general principle, the debtor cannot be forced to pay the debt before it expires, but in jurisprudence and positive laws, in some cases, due to a change in a person's civil status, his debt may be matured. While some jurists, based on the principle of non-existence, do not consider the death of a person as the cause of maturing of his debt, most of them insist on the effect of death of debtor maturing of his debt. The positive laws, especially the commercial laws, not only consider the debtor's death and bankruptcy to affect the maturing of his debts, but in some cases, the fluctuation of his financial situation alone can pave the way for maturing of debt contained in the negotiable instrument.بهعنوان اصل کلی، پیش از فرا رسیدن أجل دین، نمیتوان بدهکار را به پرداخت آن مجبور نمود ولی در فقه و قوانین موضوعه در برخی موارد بهدلیل تغییر در وضعیت مدنی شخص، ممکن است دین مؤجل او حال گردد. در حالی که برخی از فقها به استناد اصل عدم، فوت شخص را موجب حلول دین او نمیدانند، اکثر آنها بر تأثیر فوت بدهکار در حال شدن دین او اصرار دارند با این حال حلول دین در صورت افلاس بدهکار در فقه، طرفداران چندانی ندارد. قوانین موضوعه مخصوصاً قوانین تجاری نه تنها فوت و ورشکستگی بدهکار را بر حال شدن دیون او مؤثر میداند بلکه در برخی موارد، تزلزل در وضعیت مالی او به تنهایی میتواند زمینه حلول دین مندرج در سند تجاری را فراهم آورد.https://www.lthjournal.ir/article_242118_4e9f1a63bf8d97fe1398738cf287ffd1.pdfمرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیهاندیشه حقوقی معاصر2783-11081320201221Iranian Criminal Policy towards Crimes against Chastityسیاست جنایی ایران در جرایم منافی عفت تعزیری7188242144FAافشین جعفریگروه حقوق، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-4251-5374آسیه حسینیحقوق جزا و جرمشناسی، تهران، ایران.Journal Article20200927Maintaining public chastity and community safety is one of the major goals of the legislature. Therefore, a number of offenses have been criminalized as Crimes against Chastity. Obligatory Offenses in Iran Law are divided into two types of offenses, which are punishable by Islamic law, and the offenses of the offender. The offenses against ta'zirah are actually criminal behaviors that occur in the context of illicit sex but are not subject to the punishment of punishment. Each country's criminal policy includes legal, judicial, and administrative measures to deal with criminal phenomena. Concerning the Negligent Offenses of Investigating Legal Matters Related to this Crime in Iranian Laws and Courts, it indicates that the legislator's general policy of adhering to Islamic law on delinquency and the use of institutions such as the prohibition of evil and the prohibition of wrongdoing is to prevent crime. And in criminal law, it has used repressive and repressive criminal policy, which is inconsistent with judicial criminal policy that tends to be negligent and mitigated, and that Iran's criminal justice policy needs to be reviewed and revised. Correction is in many ways.حفظ عفت عمومی و امنیت جامعه یکی از اهداف مهم قانونگذار است و به همین دلیل سیاست جنایی هر کشور دربرگیرنده تدابیر قانونی و قضایی و اجرایی برای رویارویی با پدیده مجرمانه است. از اینرو دستهای از جرایم با عنوان جرایم منافی عفت مورد جرمانگاری قرار گرفته است. جرایم منافی عفت در حقوق ایران به دو دسته جرایم منافی عفت حدی که در شرع اسلام برای آنها مجازات معین وجود دارد و جرایم منافی عفت تعزیری تقسیم شدهاند. جرایم منافی عفت تعزیری درواقع رفتارهای مجرمانهای هستند که در زمینه رابطه جنسی نامشروع رخ میدهند؛ اما مشمول مجازات حد نیستند. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته و یافتهها حاکی از آن است که درباره جرایم منافی عفت بررسی مواد قانونی مربوط به این جرم در قوانین ایران و دادگاههای ایران نشانگر این نکته است که سیاست کلی قانونگذار به پیروی از آیین اسلام بر بزهپوشی و استفاده از نهادهایی مانند امر به معروف و نهی از منکر، پیشگیری از وقوع جرم است و در سیاستجنایی تقنینی نیز از سیاست جنایی کیفرمحور و سرکوبگر استفاده نموده است که با سیاست جنایی قضایی که با استفاده از تخفیف مجازات به نوعی مسامحه و آسانگیری تمایل دارد، هماهنگی ندارد و سیاست جنایی ایران در زمینه مبارزه با جرایم منافی عفت نیازمند بازبینی و اصلاح از جنبههای گوناگون است.https://www.lthjournal.ir/article_242144_87a6989d24aa251c96a4c65141b2a65c.pdf