%0 Journal Article %T امکان‌سنجی اقدامات متقابل در توقیف کشتی‌های تجاری %J اندیشه حقوقی معاصر %I مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه %Z 2783-1108 %A ابراهیم پور باصر, ناصر %A حسن زاده, هستی %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 3 %N 1 %P 45-58 %! امکان‌سنجی اقدامات متقابل در توقیف کشتی‌های تجاری %K آزادی دریاها %K امنیت دریاها %K توقیف کشتی‌ها %K اقدامات متقابل %R 10.22034/lth.2022.560150.1118 %X آزادی دریانوردی یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اصول رژیم حقوقی حاکم بر محیط‌های دریایی است. این اصل یکی از ارکان حقوق دریاها را تشکیل می‌دهد و منشاء حقوق بین‌الملل مدرن است. دریا کانال اصلی ارتباط و همکاری بین دولت‌ها است و بنابراین باید آزاد باشد و نباید در انحصار یک دولت باشد و توسط یک دولت کنترل نشود. یک دولت فقط می‌تواند ادعای کنترل بر منطقه‌ای را داشته باشد که به طور مؤثر تحت اختیار و حاکمیت او  است. کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها به طور گسترده در مواد 17 تا 26، 36، 38، 52، 58، 78 و 87 به جنبه‌های مختلف آزادی دریانوردی اشاره می‌کند. اشکال مختلف بیان شده از این آزادی، همه به یک معناست و آن آزادی حرکت کشتی‌ها است. فهرست‌کردن همه چالش‌های پیش روی آزادی حرکت کشتی‌ها یا تمام محدودیت‌های تحمیل شده بر این آزادی غیرممکن است. در این مطالعه ما به بررسی یک مورد از این محدودیت‌ها یعنی توقیف غیرقانونی کشتی‌های تجاری و از سوی دیگر حق کشورها برای اعمال اقدامات متقابل در توقیف کشتی‌های تجاری کشورهای ناقض حق، اکتفا می‌کنیم. %U https://www.lthjournal.ir/article_697461_384ed072767df585b72f6f63efa38adb.pdf